Vykojení rodiče

Zásady zdravé kuchyně



Během studia tradiční čínské medicíny (dále jako TČM) jsme se dostali k zásadám jejich léčivé dietetiky. Hned nás to neoslovilo. Vypadala totiž složitě a ne zrovna vábně. To byl první krůček k vědomému vaření.

Pro lidi co milují výrazné chutě, kouří a popíjejí alkohol to není zrovna cesta.

My jsme už byli ve fázi očišťování se, takže si záměrně vybíráme jemné chutě. Do takového stavu se člověk dopracuje relativně brzy, jen aby to vydrželo, je potřeba trpělivost a vůli.

Vědomé vaření

Ke změně jídelníčku mě inspirovali zdravotní nešvary, jako pálení žáhy a zácpa. Když jsme se na škole TČM dostávali pod pokličku příčin nemocí (nerovnováha v těle), začala jsme si uvědomovat důležitost stravy. Dva nejdůležitější faktory ovlivňující zdraví jsou psychika a strava. To jsou taky hlavní pilíře léčby.

Ne na nadarmo se čínské medicíně říká preventivní medicína

Nejít na sílu

My jsme toho názoru, že nejdůležitější je psychika. Proto pokud máme zrovna chuť na něco, co by zarytý vyznavač TČM (tradiční čínské medicíny) nesnědl, my si tu „prasárnu“ náležitě užijeme.

Vždy je lepší jíst nezdravě s dobrým pocitem, než zdravě se špatným pocitem.

Není zdravé, jako zdravé

Spousta našich přátel nebo rodina, netuší co se našim „zdravým“ jídlem skrývá. Pochopitelně, každý totiž pod pojmem „zdravé“ vidí něco úplně jiného. Třeba často (krom léta) s omluvou odmítám tropické ovoce a setkávám se s údivem, přece to je jasně „zdravá“ potravina.

Co je zdravé určuje podle všeho trh. My nasloucháme radám TČM a našemu tělu. Já chvilku pracovala v herbě a už tam jsem zjistila, že se „zdravým“ jídlem je dobrý byznys.

Pozor, ne vše v obchodech se zdravou výživou je zdravé!

Zdraví jako cesta sebepoznání

S Ráďou jsme začali jíst tak, že jsme nemocní jen pokud překročíme hranici stresu nebo vyčerpání. Můžeme se špatně obléci, ale nemoc je na nás krátká.

Já si změnou stravy vyléčila žaludeční reflux, spravila se mi pleť a zácpu mám už jen občas. Ráďovi se výrazně zlepšilo astma, alergie a vyhojila se mu záda posetá akné. Těhotenství byla jedna báseň a už rok máme stále zdravé miminko. To se potom vyplatí.

Zásady zdravé kuchyně

  • pokud chceme ráno „nastartovat“, je potřeba vypít
    horký nápoj (ne zelený čaj), polévku, nebo si udělat kaši, kdo chce „zpomalit“ může si dát jogurt 
  • nejíme mražené potraviny (mrazivá energie snižuje imunitu)
  • neohříváme potraviny v mikrovlnné troubě (mění energii potravin) 
  • nepijeme ledové nápoje (zpomalují metabolismus, neprospívají
    trávícímu traktu)
  • kupujeme sezonní potraviny 
  • nekupujeme zeleninu a ovoce v supermarketech 
  • hlídáme si kvalitu potravin (pesticidy, GMO, éčka…) 
  • nejíme tropické ovoce ( vyrůstá v tropech, aby ochladilo
    tamější obyvatele, tady akorát snižuje imunitu) 
  • nejíme mléčné potraviny (zahleňují organismus), pijeme
    rostlinná mléka a ze sýrů nám stačí parmazán 
  • jíme čerstvé jídlo, vyhýbáme se polotovarům 
  • pijeme vodu přefiltrovanou šungitem (o šungitu), čaje, kvalitní zrnkovou kávu a kombuchu (o kombuche
  • pijeme a jíme jen pokud máme žízeň nebo hlad, nasloucháme
    tělu
  • pšeničnou mouku jsme vyměnili za špaldovou (pšeničná je GMO,
    má až 80% lepku) 
  • jen příležitostně si dáváme alkohol, cukry, uzeniny, pečivo,
    brambory, smažené, vajíčka 
  • na obědovém talíři se vždy nachází obilovina (nejlépe
    bezlepková)
    , maso nebo luštěniny, zeleň (klíčky, salát…) a kvašená zelenina 
  • maso jíme maximálně 1 x týdně 
  • jídlo solíme pouze při začátku vaření, nedosolujeme a
    luštěniny se nesolí, dochucují se sojovou omáčkou 
  • naše strava často dodržuje nálepky – bezlepková, veganská,
    sugar free, paleo 
  • sojové omáčky kupujeme jen Shoyu nebo Tamari (bezlepková),
    jsou bez glutamanu 
  • místo obyčejného octu používáme umeocet (o umeoctu
  • místo cukru používáme ovoce, sušené ovoce, sirupy, xylitol
    nebo panelu

Můžu říct, že závislost na cukru je mnohem silnější než na alkoholu a cigaretách!

O TČM

Kdo by se chtěl hlouběji dostat do tajů TČM, doporučuji knížky od Mudr. Petr Hoffman (Inspirující knihy), nebo jeho web, který je plný edukativních článků např. o stravování dle ročních období.

Potraviny se dle TČM dělí na 5 různých energií, stejně jako je 5 ročních období a 5 elementů. Každý člověk je taky zařazen do určitého typu já jsem např. studený vlhký typ  a každá nemoc má projevy určitého charakteru např. průjem-horká vlhkost. Aby Ti terapeut vytvořil dietetiku určenou právě pro Tebe, řídí se těmito zákonitostmi 5 elementů. Na ukázku to vypadá takhle:

5 elementů

Na ukázku přidám moje skripta, která jsem si v době studia vypracovávala. Třeba pomůžou TČM lépe pochopit.

 

O cukru

Nebudu toho vyprávět tolik, aby jsi mohl/a shlédnout tyto dva dokumenty a udělala si na něj názor sama. My jsme toho názoru, že je cukr drogou, která je průmyslově vyráběná, pro tělo tedy nepřirozená a nezdravá. Vadí mi jeho dopad na zuby a taky se mi vždy po sladkostech zauzlují střeva, cukr totiž rád kvasí. A teď se usaď a pusť si tyhle dokumenty.

That sugar

Sugar blues

Na závěr

Tahle strava nám vyhovuje a těžko se mění, když se cítíme dobře. Doporučujeme kuchařky Cukrfree a Radost ze zdravých dětí od Jana Zerzána a Mudr. Strnadelové.

Není důležité jak moc „zdravá“ strava je, ale jak se člověk cítí. Že jsme se o stravu začali zajímat beru jako jedno z nejlepších rozhodnutí v životě.

Vzali jsme tak do rukou zodpovědnost za své zdraví a zdraví našich dětí.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

shares